Ständigt dessa lärarbetyg!!!

Publicerad 12 november, 2008

Ah, vilken hetsig och rolig diskussion vi har haft här på DagensSkola om det här med elever kan komma att betygsätta sina lärare. Läs gärna "Rektorns" krönika om detta här på DagensSkola.

Men alla är verkligen inte överens i frågan. Metta Fjelkner undrar bland annat vad begreppet egentligen betyder: – Vad är en duktig lärare? Jag hoppas att de inte inspireras av teveserien "Klass 9A" säger hon. Politikerna måste förstå att det var en redigerad realitysåpa, inte verklighet.

Hm. En hel del sanning i det påståendet faktiskt. Fröken vill nämligen också bara ha 20 elever allt som allt, istället för 150, och en elevgrupp som med TV-kamerors hjälp sporras till stordåd. Vilken superlärare fröken skulle vara då!

Nu ger sig Centern in i skolpolitiken på allvar och ett nytt centerförslag handlar om att elever och rektor tillsammans innan lönesättning, utvärdera de individuella lärarnas arbete. Argumentet är att det idag inte är någon skillnad på att vara duktig lärare eller inte och att löneskillnaderna mellan de olika lärarna bör bli större.

Fröken har redan tjatat en hel del om denna fråga. I stället för att tjata igen hoppas hon att någon vill läsa nästa nummer av Skolvärlden, där hon skriver en litet längre och utförligare krönika i ämnet. En vass en så klart!

Tills dess – let the debatt go on!!!