Smart strategi med skolfrågor. Men vad debatteras?

Publicerad 10 augusti, 2010

Skolan är angelägen. Vi bryr oss. Vi tycker att den är viktigt. Våra politiker begriper det.

Jan Björklund får oerhört starka reaktioner varje gång han gör ett utspel. Bara genom att titta på antal bloggar och kommentarer under varje artikel märker man av engagemanget. Ohly hakar nu på trenden. Smart. Enligt  Forskningsgruppen för samhälls- och informationsstudiers mätning är skolan den sakfråga som flest väljare tycker är allra viktigast inför valet.

Ibland känns hela skolkarusellen cynisk.

För VILKA ämnen debatteras? Vilka saker anser vi vara viktiga?

Kepsarna av? Poliserna in? Föräldrarna på men knappast frivilligt? Enkla, billiga trick för att få svensken med på tåget, få honom att oroa sig över det beskrivna kaoset, ryta till att NU MÅSTE VÄL UNGJÄVLARNA ÄNDÅ VETA HUT!!!

Skolan i verkligheten handlar om helt andra saker än skolan i media. Tack och lov.

Läs Anne-Marie Körlings viktiga inlägg!