Skolfröken inbjuden till Skolfronts bloggpanel

Publicerad 14 december, 2008

Förra veckan ringde Filip från Skolfront:

– Du är ju en flitig skolbloggare med åsikter om det mesta, vill du vara med i debattpanelen i veckans Skolfront tillsammans med Mikael Wendt och Fredrik Svensson och sammanfatta skolåret?

Så klart man ville!

Litet nervöst var det ju också. Fem minuter och tre bloggdebattörer. Då gäller det att leverera sina lines fortare än blixten, det förstår ju vem som helst, något som kan vara svårt när man gillar att breda ut sig, lägga bakgrunder, fundera kring orsak och verkan och motivera sina åsikter länge och väl.

Skolfrontsgänget var supertrevliga – glada, hjälpsamma och vansinnigt proffsiga allihop! Imponerande skickligt tog programledarna sig igenom direktsändningen utan att stressa och inslagen var som vanligt välgjorda och engagerande. Respekt!

Mikael Wendt var, hör och häpna, en riktigt, riktigt trevlig prick trots att han var folkpartist. Vilken härlig rektor! Vi hann diskutera litet efter sminket och innan sändningen. Otroligt trevligt! Hoppas verkligen våra vägar korsas igen. (Och hörrni… Det är faktiskt han som har skrivit "Fyra bugg och en Coca Cola". Jo, jag lovar!!!)

Och debatten… Hm… Fort gick det. Och min planerade attack på herr Björklund blev tyvärr avbruten mitt i. Poängen om att skolpolitiken bör ha fokus på pedagog… ja, den blev också rumphuggen minst sagt och Fredrik fick äran att göra den istället.

Nästa gång – man kan ju alltid hoppas – ska jag hugga som en kobra istället för att ge hela bakgrundsbilden. TV är TV. Men är man skrivande journalist och akademiker kan man inte kräva för mycket av sig själv.

Här kan du se inslaget. Vi bloggare fick de fem sista minutrarna till vårt förfogande.