Samhället är alldeles för högervridet!

Publicerad 31 juli, 2008

”Tjejer klarar sig bättre i skolan än killar.” Har vi hört det förut. Ja, det har vi. Detta förkastliga, att våra pojkar får lägre betyg och är mindre motiverade än tjejerna i skolan, stöts och blöts med jämna mellanrum i olika sammanhang, år efter år. Med rätta givetvis.

För visst ska vi bli bestörta över att våra flickor vill jobba hårt, har långsiktiga planer för sina liv, har höga ambitioner, medan våra stackars omogna pojkar hellre vill ha kul, starta eget och vara kreativa! Visst ska vi förfasas över att skolans undervisning är anpassad efter våra flickor, som säger sig vilja hjälpa andra människor med sina kunskaper, medan pojkarna hellre har ambitionen att tjäna snabba cash.

Men vänta litet nu… Vad är det vi borde uppröras över egentligen? Att pojkarnas hjärnor inte är tillräckligt utvecklade ännu och att skolan därför gör fel som satsar på boklig inlärning och vetenskapligt teoribygge istället för praktiskt kunnande? Att flickors betyg i genomsnitt är 10 procent högre, just på grund av det faktum att de biologiskt är mognare än våra pojkar?

Det är något som känns snedvridet här och det är inte skolans ”vänstervridning” som debattören Anders Källström skriver. Men det är klart. Mannen är norm i samhället. Hans inställning – denna må skilja sig hur mycket som helst från skolans värdegrund – är den som bör råda. Vi borde med andra ord, enligt Källström, fixa till skolan så att den blir litet mer pojkig, litet mer ”skojsigt, skojsigt!”.

Nog för att det är viktigt att vi pedagoger funderar över alla våra elevers lärandeförmåga och möjligheter att lyckas. Det ingår i vårt uppdrag. Men i min värld borde det vara ett långt större problem för herr Källström, som representant för näringslivet(!) att kvinnor fortfarande har sämre förutsättningar rent generellt i samhället, detta trots sina bättre studiemeriter.

Våra stackars pojkvaskrar med 10 procent lägre betyg klarar sig nämligen oerhört mycket bättre senare i livet. De får 20 procent högre lön än kvinnorna. De innehar över 70 procent av chefsbefattningarna. I näringslivet är siffran 75 procent.

Kanske detta vore något att bita i och diskutera, Anders Källström, manlig VD, för Västsvenska Industri- och Handelskammaren? Vilka betyg hade du i skolan?