Polisanmälningar är knappast nyckeln till ett bra antimobbningarbete

Publicerad 9 januari, 2010

-Skolan måste bli bättre på att räkna in nätmobbning i sitt förebyggande arbete, säger Krister Thun, operativ chef för organisationen Friends, som förebygger mobbning. Som lärare kan jag bara hålla med. Kanske finns vi lärare alltför litet ute på nätet? Kanske borde vi vara mer uppdaterade? Kanske borde vi sätta oss in mer i den "nya" tekniken?

Ja kanske.

Samtidigt är det lätt att gömma sig bakom domedagslarm som just detta. Mobbning är mobbning, oavsett var det sker. En elev är knappast populär och "en del av gruppen" i skolan och samtidigt supermobbad av samma personer på nätet. Jag ställer mig dessutom tveksam till uppgifterna om att nätmobbningen ökat drastiskt de senaste åren eftersom jag själv för några veckor sedan skrev en artikel om just detta och då fick helt motsatt information. Nätmobbningen ökar inte! Mobbningen i sig ökar inte – den ligger stabilt på mellan 3-6%. Däremot hittar den sig fram till andra arenor vilket gör att vi vuxna måste använda andra strategier än om det sker i klassrummet framför våra ögon. Nåja. Siffror går givetvis att svänga med litet hur man tycker.

Problemet är dock uppenbart: den synliga mobbningen som sker i klassrummet går att ta på, går att slå ned på direkt, går att bevisa. Den mobbning som däremot sker i elevens hem, efter skoltid, genom sms, på msn eller genom facebookgrupper – det kan jag som lärare faktiskt inte nå lika direkt – I sorry folks! Det tar längre tid, blir omständligare att upptäcka och att ta tag i och ungdomarna kan slingra sig mer, komma med bortförklaringar i högre grad än då jag själv har sett det jag sett. Polisanmälningar i all ära men nog borde vi vuxna kunna hejda det hela innan det kommer så långt?

Själv tror jag att förebyggande arbete är nyckeln till det allra mesta. Men som med allt annat: det kostar tid och pengar och det är först när mobbningen är ett faktum man inser att det är just detta man måste lägga ned för att lyckas. Tråkigt nog.

Läs gärna artikeln om mobbning i nya numret av Magasin 360 om du är intresserad av att få reda på hur mobbningsprogrammen i Sverige fungerar (bland annat Friends), vad en skola bör göra för att motverka mobbning och vad forskarna anser om svenska skolans arbete i stort. Spännande och ganska oväntat resultat, jag lovar.

Läs också Rektors krönika om lönesättning. Skall en lärare som engagerat arbetar med värdegrundsfrågor och antimobbningsarbete få högre lön? Jag tycker det. Tyvärr ser läget inte riktigt ut så idag på våra skolor. Tyck till i debatten du också!

Filippa Mannerheim, journalist och lärare

En kommentar till “Polisanmälningar är knappast nyckeln till ett bra antimobbningarbete”

1. koppar Blandare kök utdragbart munstycke

Jag har upptäckt utmärkta inlägg här. Jag tycker den metod du skapar.
    SÃ¥ perfekt!