Istället för mopeden..?

Publicerad 12 augusti, 2010

Japp. Det har nästan alltid lutat Ã¥t vänster. Och sedan har MP:s demokratiska anda och klokt lÃ¥ngsiktiga och nyanserade världsbild ändÃ¥ fÃ¥ngat in min röst. Fast nu. Trots Mona. Teaterbiljetter Ã¥t ungdomar i 16-Ã¥rs present… Det är liksom som om göteborgarsossen Leif Pagrotsky fÃ¥ngar mitt kulturhjärta genom den underbara idén. Me like! Me love!  Stockholmsungdomarna behöver detta ocksÃ¥!

Jag VET nämligen som lärare hur fantastiskt det är när en elev (eller två) som aldrig varit på Dramaten tidigare helt plötsligt inte kan tala sig mätt om upplevelsen. Vill gå igen. Frågar om mer. Har kollat upp andra teatrar. Man glömmer det inte.

Vad man tyvärr inte heller glömmer är att skolan inte har pengar för mer än ett teaterbesök pÃ¥ tre Ã¥r per elev. Om ens det pÃ¥ vissa skolor. Jag menar – skolpengen mÃ¥ste ju i mÃ¥nga fall öronmärkas Ã¥t riskkapitalisterna..?

Kultur är viktigt. Det är nog lika viktigt som att ha teknologin att spränga jorden i bitar flera gånger om. Kanske viktigare. Även om det satsas mer på det förstnämnda.

Det lutar åt vänster.

Trots Mona.

Jag gillar synen på människan och vad hon behöver!

En kommentar till “Istället för mopeden..?”

1. frekar06

Jag kommer själv rösta på Piratpartiet. De är de enda som driver frågorna om bättre informationsteknik och bättre regler kring detta för skolans område. Här följer några exempel:

– Man vill att Internet ska vara ett självklart verktyg inom skolans verksamhet och i undervisningen.

– Man vill att datorer med Internet ska introduceras frÃ¥n första dagen och vara tillgängliga resten av skoltiden.

– Man vill säkerställa att inga skolor pÃ¥ nÃ¥got sätt hindrar elever frÃ¥n att söka information och man vill helt förbjuda skolor att censurera och filtrera Internet, nÃ¥got som dessvärre sker pÃ¥ en rad skolor idag.

– Man vill ocksÃ¥ ha in mycket av öppen källkod och fria läromedel i skolan.

Jag gillar särskilt förslaget om att eleverna fritt måste få söka information och att skolorna ska vara förbjudna att filtrera och censurera Internet. Nu har jag i och för sig uppfattningen att den censur eller filtrering som skolorna gör idag är olaglig. Det kan inte anses vara förenligt med den demokratiska värdegrunden att ägna sig åt censur och filtrering av Internet. /Frekar06