Fröken minglar mitt i veckan och blir GLAD!!!

Publicerad 26 augusti, 2010

Har haft en himla trevlig kväll på Lärarnas nyheters releasepary. Oerhört givande efter en dunderdålig lektion med tvåorna. Jag var verkligen urusel, de ville bara gå hem. För er som inte fattar det är detta inget gott tecken när man är lärare. Innan hade jag haft klassen med stort K, alltså min superhärliga men krävande klass med 30 elever där tre av dem har svårt att förstå vad jag säger, fem stycken bara snurrar runt i gardinerna, sju stycken är ganska smarta men inte vill jobba, två av dem duktiga och ambitiösa (tack gode gud för att ni är så toleranta och självgående!) och ytterligare tio stycken helst vill vara någon annanstans och visar detta genom att trasa sönder allt med prat, snack och skrik. Behöver jag säga att jag sliter mitt hår.

Hur som helst – träffade mÃ¥nga kanonsupertrevliga personer under minglet! De muntrade verkligen upp och jag glömde för ett slag min misslyckade dag som lärare! (Hoppas bara att jag inte pratade ihjäl dem men blir sÃ¥ i gasen när det finns ett helt rum med kunnigt och intressant skolfolk.)

OCH gillar deras Alfa grymt mycket! MÃ¥ste börja prenumerera nu äntligen för jag fÃ¥r alltid sÃ¥dana kanonidéer pÃ¥ inslag och upplägg för undervisningen när jag läser den. SÃ¥ ska en tidning vara – konkret och relevant. Me like!

På vägen hem träffade jag Anne- Marie Körling som numera har sin blogg representerad på Lärarnas tidning. Samtal med henne är alltid så otroligt berikande. Det blev dock på tok för kort; hon var tvungen att hoppa av många stationer tidigare och mitt i en spännande diskussion som vanligt. Men det är precis som det ska vara. Man SKA känna att man vill prata mer. Och det ville jag!

SÃ¥ trots att jag ringt hem till maken och gnällt över hur misslyckad, värdelös, hemskt dÃ¥lig lärare jag egentligen är ( det är bara ingen som synat bluffen än!) sÃ¥ kom jag hem och var GLAD! Bubblande… Inspirerad… Vilken fin kväll de ordnat! Fantastiskt glad för att jag blivit inbjuden!

Glad? PÃ¥ en torsdag? Jo, faktiskt… 🙂

Men mingel straffar sig hårt. Nu är det jobb, jobb, jobb som gäller fram till tolv i natt. Förbereda lektioner är ingen barnlek!

I morgon blir det romananalys med eleverna för hela slanten.

Hoppas glädjen hÃ¥ller i sig…

En kommentar till “Fröken minglar mitt i veckan och blir GLAD!!!”

1. Bella

Åh, Körling är ju bara så himla härlig! Tack för länken 🙂