Fröken arg på Reepalu. I onödan?

Publicerad 13 november, 2008

Nu går Ilmar Reepalu ut och hävdar att han inte alls vill att eleverna skall betygsätta sina lärare. Det är utvärderingar han har talat om hela tiden. Han är arg på Metta Fjelkner som spridit detta rykte om att han vill att elever skall sätta betyg på lärarna.

Synd att han inte reagerade på detta tidigare.

Själv skrev jag för några veckor sedan en ettrig krönika till novembernumret av Skolvärlden där jag, som vanligt, hetsporre som jag är, tog i från tårna och kallade herr Reepalu både det ena och det andra. Inte så farligt som det låter kanske, men tyvärr helt felaktigt som det verkar.

Det märkliga är dock att jag då jag gjorde min sedvanliga research, inte fann något tecken på att herr Reepalu såg några problem med begreppet "betygsättning". Jag tittade igenom några debattinslag på webbteve där Metta Fjelkner och programledaren om och om igen, använde meningen "elever ska nu få betygsätta sina lärare" utan så mycket som en blinkning kom från kommunalrådet som stod bredvid. Märkligt.

I en liten artikel kom det fram att "njae, kanske betygsättning inte var helt rätt, utan kanske är det mera en bedömning det är frågan om". Med andra ord var jag övertygad om att Reepalu själv inte motsatte sig begreppet "betygsättning" för att skapa litet härlig debatt och röra om i grytan. Det gjorde mig så klart vansinnigt irriterad.

Nu tar Reepalu dock i på skarpen och reder ut det hela. Det är bra.

Men sent.

Ni som vill läsa min ilskna krönika kan göra det här på sidan 20. Och kommentera här på DagensSkola så klart.

För visst är det viktigt att skilja på äpplen och päron i det här fallet. Tycker fröken i alla fall…